Wednesday, August 24, 2011

iNiLaH HiDuP!

Salam semua pembaca.

Lama saya berehat daripada menulis di sini.
Malam ini malam terakhir saya di sini, Labu. Mata pun tak mahu lelap, segar semacam.
Esok, hari terakhir saya akan berkhidmat di sini.
Banyak perkara yang saya belajar, terima kasih Tuhan kerana 'menjodohkan' saya dengan sekolah ini.
Terima kasih juga buat Ustaz Saifudin dan Ustazah Sharifah yang sudi menerima saya untuk berkhidmat hanya seketika di sini. Benar-benar bersyukur kerana dipertemukan dengan insan hebat ini. Terima kasih sebanyaknya!

Tadi semasa hantar Ikram balik ke rumah (setelah belajar), saya lihat wajahnya sugul; tidak ceria. Sebelum bertolak pulang semula ke sekolah (dari rumah Ikram) saya bergurau dengannya, 'Ikram, jangan nangis!'.
Semasa membuat latihan tadi, saya pulangkan semua buku latihan yang saya pegang dan saya beritahunya yang saya akan balik petang esok.
'Lah, ingat ustaz balik Sabtu.'
Saya sayangkan dia, macam adik sendiri. Doa saya, moga dia dapat yang terbaik untuk PMR nanti.

Anak-anak murid yang lain, pastinya saya akan merindui saat bersama mereka. Walaupun hanya seketika di sini, terlalu banyak kenangan yang akan saya ingati. Benar-benar indah! Apapun, adat pertemuan pasti ada perpisahan. Mereka murid pertama saya. Tidak banyak yang saya minta, cukuplah mereka menghadiahkan Al-Fatihah saat mendengar berita kematian saya nanti. Moga-moga semuanya berjaya dalam hidup dan menjadi manusia berguna.

Saya cuba untuk tidak menangis, semua ini sementara. Perpisahan itu biasa. Moga-moga berjumpa di kampung abadi nanti.

Hidup perlu terus melangkah ke hadapan. Sesekali toleh juga ke belakang, mentamsil kekhilafan diri agar menjadi manusia yang berbudi...

3 comments:

  1. anda patut brbngga kerana dpt merasainya,,,, !!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih sahabat. Moga satu hari nanti kamu juga akan merasai pengalaman indah ini! =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails