Wednesday, December 07, 2011

Penakut.

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera.

Saya baru lepas menelan ubat. Tiba-tiba teringat cerita masa kecil dulu. Saya ni sebenarnya jenis PENAKUT makan ubat! Hahaha (Kalau bakal isteri tahu, buat malu saja!)

Ingat lagi masa kecil dulu, tiap kali makan ubat yang cecair tu, biasanya ubat batuk dan selsema wajib saya muntah! Hehehe. Entahlah, alergic betul saya dengan cik ubat. Sampai satu tahap saya akan makan ubat dalam tandas. Takpun, pejam mata, tutup hidung atau bonda akan bising suruh ingat makan kek atau coklat yang sedap .

-Dulu, saya mesti menangis apabila terpandang ubat begini! Hehe

Kelakar bila ingat balik!

Tengah tak sihat, kesedapan kek dan coklat masih tidak mampu lagi mengatasi rasa ubat itu. Haha. Bila berumur sedikit, macam tu jugalah keadaan saya apabila menelan ubat pil. Saya ingat lagi, saya pernah makan pil paracetamol bersama pisang. Lepas gigit sikit hujung pisang itu, bonda akan masukkan pil dalam pisang (konon-konon tak nampaklah pil putih tu). Sampai macam tu sekali, cara saya makan ubat masa zaman kanak-kanak dulu-penakut! Hehe

-Ubat, agen penyembuh. Yang menyembuhkan tetap Dia!

Sekarang, alhamdulillah dah ok. Sudah hilang rasa penakut mahu makan ubat. Bila ingat balik zaman kanak-kanak saya, pasti akan tergelak sendiri. Mungkin sebab itu juga Tuhan jarang sakitkan saya, saya ini orang yang jenis alergic ubat. Hehe

Apapun, ubat sebenarnya bukan menyembuhkan. Ubat hanyalah alat yang dijadikan Tuhan. Yang menyembuhkan tetap Dia, Maha Tahu segenap perkara.

*Mahu tidur awal, badan sudah penat. Tidak larat. Babai =)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails