Monday, April 30, 2012

Kelab Lelaki Solo (Single)!

Sejujurnya, ketika ini terlalu banyak perkara yang bercempera di jemala kepala. Ikutkan hati, mahu sahaja saya kongsi semua apa yang saya rasa dengan anda semua; tapi apakan daya kita terikat dalam keterbatasan masa. Banyak perkara yang lebih penting daripada menulis di sini yang harus diselesaikan. Ya, entri terakhir yang saya catatkan di sini adalah pada 1 April yang lalu, dan kini 1 Mei pun hampir menjelma. Sedar tidak sedar, sebulan sudah berlalu tanpa sebarang catatan apa-apa di sini, berkongsi segala apa yang saya rasa, yang saya nikmati dan saya tempuhi di padang hidup- menjejak makna dewasa.

Tajuk entri kali ini bikin kontroversi kah? Haha. Bukan apa, bulan Mac yang lalu saya telah berkonvoi ke Teluk Senangin- mengikuti program Unit Kediaman Luar Kampus (UKLK). Bukan apa, cuma menyokong program kawan-kawan. Maklumlah, pengarah programnya (Program Konvoi Bitara ke Teluk Senangin) teman spraktikal saya nanti, Ansarullah namanya. Mahu berkenalan? Apa salahnya, mahu kenal. Seronok! Pengalaman baru telah saya tempuh dan pastinya dapat ramai kenalan baru; terima kasih   untuk perkenalan ini. Oh ya, bukan juga ini yang mahu saya kongsi! Hehe (Foto 1: Bergambar sebelum memulakan konvoi.)

Ketika program, (Untuk pengetahuan pembaca, kami bukan sahaja berkonvoi, tetapi sampai di sana banyak aktiviti yang telah dilaksanakan; khidmat masyarakat, sukaneka, malam kebudayaan dan macam-macam lagi aktiviti yang sangat seronok. Rugi siapa tak pergi!) saya ada bertanya dengan seorang teman yang saya kenali ketika sama-sama bekerja dalam satu program semester lalu- ...... (sebut nama teman wanitanya) macam mana? Sihat ke? Lepas tu dia balas- aku dah tak ada apa-apa lah Mir. Dah lama putus dah. Pastinya saya terkejut! (Okey, sila bayangkan muka terkejut saya!) Haha. Muka teman saya itu pun berubah mendung; dah lama lah Mir. Dalam 2 bulan jugak kami putus. Ohhhh... Itu sahaja yang saya mampu kata. (Foto 2: Bersama tuan pengarah, Ansarullah.)

Tidak lama lepas itu, ada sahaja cerita-cerita yang saya terima; budak ni dah putus dengan budak tu. Mamat ni dah ada perempuan lain, Minah tu dah putus dengan Mamat ni dan macam-macam lagilah kisah yang saya dengar. Terkejut pun ada juga. Bukan apa, saya fikir bila dah masuk alam universiti dan dunia awal dewasa ini, sudah tidak ada lagi kisah-kisah cinta monyet. Yelah, sepatutnya bila kita berkawan rapat dengan seseorang pastinya kita (lelaki) perlu berniat untuk menikahinya. Tapi betul juga, dah jodoh tak panjang- siapa kita nak menghukum. Jodoh itukan rahsia Allah. Hanya Dia yang tahu, siapa pasangan kita.

Apa yang perlu kita tahu dan sedar, kita hanya manusia. Sebijak mana pun kita merancang, perancangan Allah tetap yang terbaik dan paling hebat. Rancanglah baik macam mana sekalipun, tapi kalau Allah tak redha- pasti rancangan kita itu takkan ke mana. Dalam perhubungan, bercintalah hebat macam mana sekali pun; lautan luas sanggup kurenangi, tapi kalau dah memang bukan jodoh memang tak ke manalah hubungan kita tu. Buat teman-teman lelaki saya, sabarlah. Mungkin Tuhan sekarang sedang menguji; yang pasti ada yang lebih baik menanti. 

Foto 3: Bergambar kenangan bersama-sama peserta konvoi ke Teluk Senangin. Chilled! 

Ada lagi ke yang baru putus cinta? Oh ya, belum terlambat untuk saya ucapkan selamat datang ke Kelab Lelaki Solo! Hehe ;)

4 comments:

  1. Replies
    1. -Bukan tak nak ajak. Mu kan sokmo sibuk! ;)

      Delete
  2. bestnya....

    semua gambar dalam tu lelaki solo ka?

    New Post by MQ : Al-Fatihah buat Allahyarham Bob Kuman

    ReplyDelete
    Replies
    1. -Best. Sangat seronok!
      Taklah, ada juga yang dah berpunya. Hehe ;)

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails