Sunday, June 17, 2012

Anak Abah

Kehadiran bulan Mei begitu sinonim dengan dua insan hebat yang sering melingkungi ruang hidup kita; ibu dan guru. Begitu juga dengan bulan Jun. Kedatangan bulan Jun pula pastinya dirasai oleh golongan lelaki yang lebih tepatnya mereka yang bergelar bapa. Hakikatnya, seumur hidup saya ini tidak pernah pun saya menyambut hari bapa setiap kali hadirnya bulan Jun menjengah kalender hidup saya tahun demi tahun.

-Abah adalah satu anugerah, pemberian Allah!
Sedar tidak sedar rupanya, sudah lapan belas tahun pemergian almarhum abah menjadi penghuni satu lagi dunia yang tidak bersempadan, yang tidak dapat berhubungan dengan kita yang masih lagi meneruskan sisa hidup di atas dunia sementara ini. Pemergian almarhum abah ketika usia saya empat tahun, ketika itu masih muda benar untuk saya mengerti tentang makna kematian dan perpisahan. Dan saya terlalu bersyukur kerana masih mampu membesar walaupun tanpa seorang lelaki yang dipanggil abah.

Saya sekadar mengenali almarhum abah hanya empat tahun, dan dalam tempoh itu tidak semua tentang abah dapat saya ketahui. Selebihnya, saya mengenali almarhum abah melalui cerita-cerita daripada adik beradiknya dan teman seperjuangannya. Sejujurnya, saya amat kagum kerana punya seorang abah begini walaupun dia sudah tiada lagi. Sehingga hari ini saya masih berharap, semua perkara yang baik yang ada pada abah dapat saya ikuti ataupun menurun kepada kami adik beradik.

Setiap kali saya terjumpa teman-teman lamanya, pasti mereka akan katakan yang almarhum abah ini sangat rajin orangnya. Dahulu, almarhum abah ada membuka kedai runcit. Saya tahu abah memang seorang yang gigih. Saya masih ingat ketika itu umur saya dalam lingkungan tiga ke empat tahun, dan sebelum kematian abah- saya memang membesar di kedai itu. Sayangnya, kami adik beradik tidak ada seorang pun yang berminat dalam hal ehwal perniagaan seperti abah. Kalau abah masih hidup, pasti abah akan berasa malu kerana kami. Dan saya berharap sifat rajin abah ada menurun dalam diri saya. Saya akan berusaha dan belajar untuk menjadi rajin, macam abah!

-Moga syurga menanti kita, abah!
Ketika saya bakal menjengah tahun akhir pengajian untuk ijazah sarjana muda ini, saya benar-benar berbangga kerana pernah menjadi pelajar kawan-kawan almarhum abah. Saya gembira kerana dapat menuntut dengan mereka; Cikgu Hindun Marjunit, Cikgu Rohaizah Nordin dan Cikgu Hanisham Abd Ghani. Mungkin ada lagi tanpa disedari, mereka yang pernah membesar dengan abah dan menjadi guru saya suatu ketika dahulu. Mungkin.


Dan kehadiran hari bapa tahun ini, samalah dengan tahun-tahun sebelumnya. Tiada sebarang sambutan untuk menyatakan rasa kasih yang tidak terhingga kerana menjadi bapa saya. Semampunya, hanya bacaan Al-Fatihah dan untaian doa setiap kali selepas solat yang tidak pernah putus yang menghubungkan saya dan dia! Biarpun abah sudah tiada lagi, tapi saya bangga kerana punya seorang abah yang takkan mampu ditukar ganti. Moga-moga abah selalu tersenyum, tanda bangga kerana punyai anak seperti saya yang masih menjejak dewasa! Andai saya sudah menjadi bapa, saya berusaha akan menjadi bapa yang baik untuk isteri dan anak-anak saya. Rindu dan sayang abah selalu. Selamat hari bapa, abah! ^^

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails