Saturday, November 03, 2012

Kisah McD (2)


Banyak juga perkara yang kami borakkan. Lagi-lagi bila dia sudah tahu yang saya bakal cikgu.
"Budak-budak sekarang tak macam dulu. Yang paling teruknya siapa? Orang Melayu."
Saya mengiyakan sahaja. Adakala menokok tambah apa yang dikatakan oleh lelaki itu.
"Budak-budak sekarang dah hilang hormat dengan orang tua. Dengan cikgu pun lagilah tak ada rasa hormat." Saya menambah.

Habis Burger Daging yang dipesannya dijamah, lelaki itu bersuara,
"Lepas ni, saya nak pergi klinik ni." Rupanya mahu mengambil ubat ketagih rokok.
"Susah nak berhenti. Bila dah mula sekali, memang payah lah Mir."
Dan tanpa dipaksa, dia membuka satu rahsia besar dalam hidupnya. Yang mungkin tidak perlu untuk diketahui oleh orang lain- dan mungkin juga saya!
"Saya ni dulu teruk, Mir. Hisap ganja."
Saya telan air liur seketika.
"Tapi kan Mir, bila kita dah selalu hisap rokok kenapa orang tak panggil penagih rokok? Kenapa bila hisap ganja orang panggil penagih ganja? Apa bezanya?"
Saya cuma diam. Memberi peluang untuk lelaki itu terus bercerita.
"Ganja tu macam mana ya?" Saya bertanya. Memang tak pernah seumur hidup saya mengenali apa itu ganja.
"Ganja tu daun. Letak tembakau. Macam hisap rokok jugak."
"Ohhhh...."

"Umur abang berapa ya?" Saya bertanya. Mungkin pertanyaan itu nampak polos, tapi saya cuma sekadar ingin tahu.
"Saya ni dah tualah Mir, dah 54 tahun dah."
"Ohhh...."

Tidak lama kemudian, lelaki itu pun meminta diri untuk pergi. Pesannya lagi, "Kalau jumpa saya kat mana-mana, tegurlah Mir. Takut saya tak perasan."
"InsyaAllah. Terima kasih. Elok-elok ya."

Terima kasih. Saya bersyukur kerana pertemuan singkat ini. Mungkin anda pun pernah menemui situasi begini. Banyak lagi sebenarnya kisah yang dikongsi, tapi biarlah saya menyimpannya untuk dijadikan sempadan dan pengajaran kerana dunia ini hanya sementara dan hidup ini hanya seketika. Nikmatilah dan hargailah sebaiknya!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails