Wednesday, October 12, 2011

Cerita Tingkat 9...

Assalamualaikum warahmatullah semua pembaca.

Semester ini saya duduk di tingkat sembilan. Pada awalnya, memang saya geram. Lama juga saya menyumpah-nyumpah, tak puas hati. Yelah, sejak sem 1 lagi saya selalu duduk di tingkat 5 dan 6 sahaja, tup tup sem ni kena duduk atas sekali. Aduhai!

Kenapa saya tak suka duduk di tingkat 9? Airnya kecil! Ya, memang tak puas mandi! Saya ni orang yang jenis guna air yang banyak bila mandi tapi bila dah dapat tingkat 9, sabar je lah... Ada juga yang bercerita tentang makhluk lain, mahu menakut-nakutkanlah kiranya. Moga-moga, semangat saya terus kuat! Di tingkat 9 ni pun, budak yang se'badge' saya hanya tiga orang itupun tak berapa rapat (berbeza kos). Yang ramainya budak junior sem 2. Nak melepak rumah lain, dah tak ada kawan. Kawan-kawan Sejarah lain kebanyakannya dah duduk rumah sendiri (rumah sewa). Jadi bertapalah saya seorang diri! Haha tragis!

Tapi, ada teman saya beritahu masa dia duduk di tingkat 9 beberapa sem lalu dia mendapat keputusan peperiksaan paling baik. Kira sepanjang sem, masa dia duduk di tingkat 9 tu, result examnya paling tip top lah. Moga-moga tuah dia terkena jugalah dekat saya yang duduk tingkat 9 sem ni. Haha. Tapi dia duduk blok perempuan (Dah dia perempuan, takkan nak duduk blok lelaki pulak kan!) Harap-harapnya sem inipun result saya akan tip top! Mudah-mudahan...

Sekarang, hampir sebulan lebih jugalah saya dah bertapa di tingkat 9 ni. Ulang alik pergi kelas, naik turun bawah dan saya sudah jatuh hati! Haha. Tulah, kadang-kadang sesuatu yang kita benci tiba-tiba kita boleh sayang. Dan apa yang kita sayang pun boleh jadi benci, dengan kuasa Allah. Tuhan kan Maha Hebat! Sekarang saya sudah seronok di tingkat 9 ni.

Petang-petang saya selesa buat kerja di ruang tamu sambil dengar kicauan burung. Pagi-pagi saya suka tengok kabus yang menyelimutkan alam. Petang-petang senja saya selalu tenung langit, tengok mentari terbenam. Aduh, memang asyik! Saya sudah selesa berada di sini, tempat yang pernah saya tidak puas hati. Tidak bersyukurnya saya sebagai hamba!

Alhamdulillah, sekarang bila berada di sini saya benar-benar tenang. Kadangkala juga ilham untuk menulis melimpah ruah datang, dan barulah saya mengerti kenapa Tuhan tempatkan saya di sini. Terima kasih Tuhan! ^^


-Lokasi rumah saya, nun yang tinggi itu. ^^

2 comments:

  1. Di tingkat 9 ni pun, budak yang se'badge' saya hanya tiga orang itupun tak berapa rapat (berbeza kos)

    Oh, maksudnya sebatch? Dan berbeza kursus?

    ReplyDelete
  2. Yup. Kiranya kami tiga orang sahaja semester lima di tingkat 9 ni tapi berbeza kursus pengajian... uhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails