Tuesday, December 06, 2011

Peringatan Tuhan....

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca setia AmirBatrisya.

Harap semuanya sentiasa di bawah lindungan rahmat dan redha Allah.
Saya baru baik daripada demam. Alhamdulillah, tidak lama mana. Oleh kerana saya ini orang yang jarang dan susah sakit, tapi bila sekali sakit memang agak teruk sakitnya. Seingat saya, sebelum ini saya demam teruk masa tahun lepas, ketika entri ini ditulis.

Sabtu lepas, saya dapat berita kematian sepupu. Saya pun terus balik ke Jeram selepas kelas pagi Sabtu. Malam selepas kenduri saya terus balik ke Tanjong Malim kerana esoknya (Ahad), saya ada pementasan drama di Negeri Sembilan. Memang Tuhan nak menguji, saya kemalangan. Syukur cuma kemalangan kecil, saya agak trauma tetapi Iswara agak teruk juga. Dan sampai tol Tanjong Malim tangki kereta pecah. Jam dah pukul 2 pagi. Ujian-ujian... Mujur saya pulang ke kampung dengan seorang teman. Ada jugalah yang menemani sepanjang perjalanan.

Sampai di Tanjong Malim, teman-teman yang sering bergelak tawa bersama bukan hanya teman ketika suka. Mereka datang menjenguk saya di tol TM. Tuhan, Syukur benar Kau kurniakan mereka untukku. Terima kasih teman! Setelah tangki ditukar dengan harga RM 200, saya hanya menumpang tidur di rumah kawan. (Setelah jam 12, tak boleh masuk kolej). Jam 5 pagi esoknya, saya terus hantar teman yang menemani saya pulang ke kampung itu ke kolejnya dan saya terus balik ke kolej dan bersiap untuk pementasan drama. Jujur, memang kepenatan!

-Keadaan Cik Iswara. Ini ketika mengisi air untuk diminum
oleh tangki di Tol Bukit Tagar.

-Antara teman-teman yang setia menemani pada jam 2 pagi.
Terima kasih daun keladi!

Sepanjang perjalanan ke Negeri Sembilan, saya hanya tidur. Badan sudah tidak larat sebenarnya, tapi digagahkan jua demi drama. (Subjek minor 3 jam kredit yang membawa kepada keputusan peperiksaan saya). Seharian di Negeri Sembilan sejujurnya tidak menggembirakan lebih-lebih lagi apabila badan dalam keadaan begini. Saya benar-benar lemah sebenarnya. Mohon maaf untuk kumpulan saya, tahu itu bukanlah persembahan terbaik saya. Dah lah selalu tak datang latihan, komitmen entah tahap mana, teruk betul saya rasa. Sampai hari kejadian, saya betul-betul rasa bersalah. Persembahan lakonan saya amat teruk! Tuhan, ampuni saya. Teman, maafkan saya. Kerana saya, drama 'Kubur' kita tidak berapa menjadi. Apapun, inilah pengalaman yang akan saya ingati. Ujian 'takdir' ini hadir berganti-ganti.

Saya tidur sepanjang perjalanan pulang ke TM. Betul-betul sudah habis tenaga. Tekak sudah sakit, rasa tak sedap badan. Isnin, saya tidak hadir ke kelas. Terima kasih kak Nad (mantan presiden kelab debat) yang menjenguk kami di TM. Dia yang menemani saya ke klinik. Setelah jumpa seketika dan selesai rawatan, terus saya ke kolej untuk berehat. Tengah hari itu hanya sempat menjamah waffle kerana tiada selera makan. Saya teringin mahu makan bubur nasi. Aduh, saat ini saya teringat bonda di kampung. Masa saya tidak sihat, pasti akan ada bubur nasi untuk saya... (Oh, itu bukan makna manja!)

Alhamdulillah, mujur roomate tersayang memahami. Dia telah mencari bubur nasi untuk saya malam itu. Barulah rasa bertenaga. Nampak risau juga roomate saya yang hot tu, mungkinlah sebab kena jaga orang sakit kan. Sebelum makan bubur, kami hanya berinteraksi melalui tulisan di telefon. Saya akan tulis untuk memberitahu apa yang saya mahu kerana tekak saya benar-benar sakit-tak boleh bercakap banyak. Ketika menjamah bubur itu, pastinya ingatan saya semakin kuat kepada bonda. Andai ada di sisi, pasti akan dimasakkan untuk saya. Terima kasih Cik Zalie yang hot sebab carikan bubur waktu-waktu malam untuk saya...

Hari Selasa hari Asyura, 10 Muharam. Saya tak larat berpuasa, belum sihat sebaiknya. Saat ini barulah saya mengerti, Tuhan sebenarnya memberi peringatan kepada saya. Diberikannya ujian dan sakit kepada saya, mungkin juga kifarah kepada dosa-dosa silam yang amat banyak untuk dihitung. Biarpun tak dapat berpuasa sunat, tapi saya benar-benar bersyukur apabila dikelilingi orang yang menyayangi. Pernah dulu senior saya pesan, biar seorang yang membenci kita Mir, tapi ingat ramai lagi yang menyayangi kita sebenarnya. Dan, sekarang ternyata benar! Saya malas mahu ambil kisah siapa yang membenci saya, lebih baik saya ambil tahu mereka yang menyayangi saya, lagi bahagia! Sampai ada yang sanggup membawa saya ke Rawang mencari bubur ayam McD. Saya benar-benar terharu! Begitu hikmahnya ujian Tuhan. Terima kasih Tuhan untuk ingatan!

-Bubur, mungkin makanan paling sedap kala tidak sihat begini.

Kawan, bukan hanya ketika suka tapi saat berduka dia hadir menyuluh bahagia. Terima kasih untuk perkenalan dan persahabatan yang indah ini!


*Maaf entri terpanjang sedikit. Harap tidak bosan membaca. =)

5 comments:

  1. teman waktu senang terlalu ramai..tapi kita x tahu siapa yang akan bersama kita saat kita susah..jadi, hargailah insan di sekeliling kita sementara mereka masih ada =)

    ReplyDelete
  2. -Betul Wana. Teman yang mampu susah senang bersama sukar dicari. Alhamdulillah,Tuhan kurniakan mereka untuk saya. =)

    ReplyDelete
  3. sgt terharu..mmpunyai shbt yg begini...sgt mnyangi kita n di wktu sng dan juga susah..

    ReplyDelete
  4. betul ke tidur rumah kawan?ahaahahahaah

    ReplyDelete
  5. terharu baca =)
    alhamdulillah...
    ~ctmas~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails