Thursday, December 01, 2011

Pilihlah Yang Terbaik...

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera.

Sudah awal pagi Disember. Mata tidak boleh tidur. Entah mengapa. Di dalam bilik terasa panas benar, membahang. Teman sebilik sudah lena. Kesian, mungkin penat benar dia...

Rupanya sudah minggu kesebelas kuliah. Aduh, pantasnya masa bergulir! Bila bersendirian, seringkali saya teringat yang saya ini rupanya PELAJAR. Oh, banyak perkara yang saya perlu belajar. Belajar berkawan, belajar menjadi sahabat yang baik, belajar menyayangi, belajar menjadi manusia yang baik dan paling penting belajar menjadi hamba Allah yang terbaik dalam segenap perkara.

Manusia, manusia. Sering benar kita lupa.

-Pilihlah jalan terbaik dalam hidupmu...

Kadang-kadang kita tak dapat apa yang kita impikan. Biasalah, impian mestilah yang indah-indah. Namun, adakala kita selalu dapat lebih daripada apa yang kita harapkan. Saya yakin anda pun begitu juga. Banyak sebenarnya yang Tuhan anugerahkan lebih daripada apa yang kita minta, lebih daripada apa yang kita harap. Allahuakbar!

Biarpun banyak atau sedikit yang Tuhan beri, pernahkah kita bertanya pada diri; tidak cukupkah lagi dengan apa yang Allah beri? Dan apabila Tuhan turunkan sedikit ujian, mulalah kita menyalahkan Dia. Mulalah kita bersangka buruk dengan Allah. 'Kenapa aku yang kena, Allah tak sayang aku ke? Kenapa mesti aku?' Apalah sangat ujian Tuhan yang sedikit itu jika mahu dibandingkan dengan nikmat yang melimpah ruah yang pernah Dia anugerahkan. Kita sering lupa bahawa ujian yang Allah beri sebenarnya setara dengan kemampuan kita. Allah takkan turunkan ujian yang melebihi tanggungan kita, baiknya Allah! Maknanya, setiap masalah ada penyelesaian. Setiap ujian, mampu kita hadapi sebenarnya. Bersangka baiklah dengan Allah, kerana Dia sebaik-baik tempat untuk mengadu. Maha Mendengar dan Maha Mengasihi.

Itulah manusia, selalu tak bersyukur. Sering bersangka buruk dengan Allah sedangkan Dia Tuhan, Pencipta dan Tuan. Kita siapa? Kita hamba, patutlah kena dengar cakap tuan. Tapi, kita mudah lupa. Lupa siapa kita sebenarnya. Sedangkan Tuhan dah janji, Dia ciptakan manusia dan jin adalah untuk beribadah kepada Dia. Adakala niat kita lari, nawaitu kita bukan untuk beribadah tetapi hakikatnya mencambahkan benih riak, takabur dan ujub. Nauzubillah, moga dijauhkan! Betulkan semula nawaitu kita, moga hidup yang dilalui lebih bermakna.

Jalan takdir ini hakikatnya sudah tertulis. Hitam atau putih, kita yang pilih. Keputusan di tangan kita, tanya pada diri. Mahu syurga atau neraka?

Wallahualam.

5 comments:

  1. yes yes yes,,,,,,,,melangkah lagi,,,,,diri semakin tua,,,,ahhahah

    ReplyDelete
  2. -Diri semakin tua, umur semakin singkat dan hakikatnya semakin menghampiri mati... ;)

    ReplyDelete
  3. SALAM,
    BAGUS N3 NI. JALAN YG LURUS DAN BERPAKSIKAN KEBENARAN ALLAH ADALAH JALAN YG TERBAIK

    ReplyDelete
  4. -Terima kasih tuan. Ilham dari Tuhan! =)

    ReplyDelete
  5. Abu Hurairah r.a berkata : " Setiap kali datangnya tahun baru membuat aku risau

    dan resah kerana semakin singkat umurku, semakin dekatnya ajalku, semakin

    tipisnya waktu pengampunan Allah terhadapku, semakin dekatnya hari

    penghitunganku."

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails