Tuesday, June 28, 2011

BiLa tERasA RiNDu...

Salam semua. ^^
Hari ini mula sekolah.
Semalam saya cuti,
berehlah bersama pelajar tahfiz
di Port Dickson.
Banyak perkara yang perlu diselesaikan.
Hari ni saya nak siapkan
kad kemajuan,
hari Jumaat ini akan bertemu ibu bapa.

Oh ya,
esok 27 Rejab.
Negeri Sembilan cuti.
Jadi saya fikir
petang ni lepas habis mengajar
nak terus memecut ke Tanjong Malim.
Serius,
nak dekat 3 minggu saya tinggalkan
tanah tempat saya menuntut ilmu itu,
saya sudah mula rasa rindu!
Eleh, Amir Batrisya semua rindu!
Aduh, betul ni.
Jujur!

Hurm, semalam saya borak
dengan seorang pelajar ni.
Namanya Ikram.
Dia bukan budak tahfiz.
Dia pelajar di sekolah luar
cuma duduk di asrama sini sahaja.
Lama juga kami berborak,
sebetulnya saya mahu dia berkongsi
masalah jika dia ada.

Sudah seminggu saya berkongsi ilmu
dengannya,
setiap malam saya akan ajar 4 orang
pelajar luar kerana pelajar tahfiz
ada jadual sendiri.
Jadi, 4 orang ni saya bagi latihan
dan kadang-kadang ajar perkara yang
mereka tak faham.
Pelajar UPSR, tingkatan 1,
Shah dan Ikram.
Sejujurnya saya kasihan dengan Ikram.
Bagi saya dia ada potensi untuk lebih berjaya
tapi masalah yang ada pada dirinya ialah
kurang keyakinan diri!

Setiap kali buat latihan math,
bila saya ada di sebelahnya
mesti dia akan teragak-agak mahu beri jawapan.
Sedangkan jawapan yang ditulisnya itu sudah betul.
Katanya, saya takut jawapan saya salah.
Pernah satu hari dia berterus terang
yang dia memang kurang yakin dengan diri.
Saya tahu dia ada masalah lain,
tapi dia jenis simpan-pendam.
Ustaz di sini pun akui perkara yang sama.
Apapun,
saya akan cuba sedikit demi sedikit.
Membantu mana yang mampu.
Selagi hayat dikandung badan,
kami tetap berbakti!

-Kolej saya pada waktu malam, Kolej Harun Aminurrashid.

Tanjong Malim,
nantikan kedatangan saya!

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails