Monday, June 27, 2011

rAjuK Si MuRiD...

Salam Isnin.
Moga-moga cukup rehat
semasa berhujung minggu semalam...

Ahad-semalam
'Ustaz, tolong pegangkan dompet saya.
Ada RM25 tau ustaz'
Okey.

Khamis-minggu lepas,
dia merajuk.
Saya suruh buat latihan matematik,
dia buat-buat tidur.
Saya letupkan jari kakinya.
Mungkin agak kuat-sakit.
Dia terus keluar daripada kelas
dan bila diintai oleh kawan yang lain
dia sudah tidur di asrama.
Oh ya, ketika itu
saya hanya buat kelas
untuk 4 orang sahaja-kelas tambahan.

Jumaat-minggu lepas (esoknya),
Semasa saya hendak ke masjid-solat Jumaat,
dia baru balik sekolah.
Saya tegur dia,
'Shah, ok ke ni?'
dia senyap.
Terus buka songkok dan samping.
'Shah marah dengan ustaz ke?'
Senyap lagi.
Dia terus melipat samping
dan gantung di dalam almari.
'Shah?'

Okey, saya terus berlalu
ke kereta.
Dalam hati berdoa agar dia ok
juga nanti.
Alhamdulillah,
rajuknya tidak panjang.
Dia sudah ok dengan saya.
Dengan anak sekecil ini pun saya
gusar dengan rajuknya,
inikan pula dengan rajuk orang dewasa!

-Shah, berbaju hijau di hujung sekali.
Umurnya baru 14 tahun. Saya curi
gambar ini di dalam FBnya. Habis mengajar
di sekolah ini, baru saya akan add dia! haha

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails