Monday, June 20, 2011

mENdEwAsAkAN Aku!

Salam hari Isnin.
Hari baru, minggu baru-
moga semangat terus marak membara!
Minggu kedua meneruskan perjuangan
mendidik anak pertiwi...

Semalam,
saya borak2 bersama budak tahfiz.
Ada beberapa orang yang ulangkaji,
ada beberapa orang yang tekun
mendengar cerita saya.
Oh ya, minggu ni minggu periksa
bagi pelajar tahfiz.
Kelas mereka sebelah bilik tidur sahaja.
asrama dan kelas di bangunan yang sama. aha

Saya berkongsi cerita dengan mereka.
Cerita politik Malaysia, cerita isu semasa,
cerita di selatan Thai, cerita di Eropah dan banyak lagi.
Saya selit2 cerita sejarah- supaya mereka tahu!
Saya selit2 juga cerita motivasi- bagi mereka
terus semangat untuk jadi yang terbaik!
Saya pinjam kata-kata kak Aini Ahmad
kepada pelajarnya;
selama awak hidup, apa pencapaian awak?
Saya tanya kepada pelajar2 tahfiz saya pula.
Moga2 mereka mengerti...

Alhamdulillah,
mereka memberi respon positif.
Ustaz, bestlah. ustaz semua tahu kan?
seronok dengar cerita ustaz.
mana ustaz tahu semua ni?
saya jawab, membaca.
Kalau awak semua banyak baca,
banyaklah tahu.
Kalau tak apa benda pun tak tahu.
Mereka diam sekejap.
Moga2 menghadam butir bicara naif saya.
Moga-moga...

Dan hakikatnya,
UPSIlah yang mendewasakan saya.
Saya banyak belajar di situ,
bumi Malim penuh sejarah.
Saya banyak belajar dengan Kelab debat.
Debat membuatkan saya perlu banyak mengupas isu,
menganalisis dan mengetahui segenap
jalinan cerita- dan kerana itulah!
Ya, kerana debat!

-Kenangan debat integriti di UMS, sabah.

- Debat IKIM

-Debat alam sekitar di Terengganu.

Saya amat kagum dengan penasihat kelab- En. Nizam.
Saya yakin ramai pelajar yang kagum dan
beliau mampu menginspirasikan ramai orang.
Katanya, guru yang mampu mengajar
dengan cara yang luar biasa akan melahirkan
manusia yang luar biasa!
Bila kamu hafal peta, dan lukis di hadapan kelas
mesti pelajar kagum.
Saya cuba lakukan apa yang pernah dipesan oleh beliau.
Jika anda berpeluang jadi cikgu nanti,
anda cuba.
Tapi pastikan hafal peta dulu! aha

* Rejab semakin menghilang... Dan saya mula
merindui keluarga debat,
juga senior2 debat!
Dah lama tak kacau diaorang!
Oh, Kak Nad dan kak Faz! hehe

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails