Friday, June 24, 2011

sEmANgaT kERamAt~

Salam Jumaat penuh barakah.
Pagi tadi saya terlelap sekejap
dalam pukul 7 lebih.
Ketika terlelap seketika itu
saya pun bermimpi.

Saya bermimpikan fasilitator semasa
Minggu Penulis Remaja tahun lepas
bercakap sesuatu kepada saya.
Wajahnya memang jelas
tapi kejap benar- tidak sempat
saya menghadam butir bicaranya.
Terus saya pun terjaga!
Oh, apakah petanda itu?

Tapi sejujurnya
memang dah lama saya tak menulis.
Puisi terakhir yang sempat saya siapkan
8 Mei lalu,
Moga Kau Mengerti dan
Kuala Lumpur Sudah Berubah.
Selepas itu, lama benar rasanya
saya tidak menulis apa-apa.
Cuma sekarang ini,
saya baru siapkan draf untuk cerpen
yang mengisahkan tentang pembunuhan.
Entah akan siap atau tidak,
tak tahulah...
Draf saja baru siap,
ceritanya entahlah bila mahu mula tulis.

Mungkinlah mimpi itu peringatan,
bila dicongak-congak
agak lama juga saya tak menulis.
Moga-moga mimpi pagi tadi sebagai petanda
untuk terus semangat berkongsi
pelbagai kisah dengan pembaca setia.
Ada juga teman-teman yang bertanya
tentang penulisan saya- aduh malunya!
Tapi bila katanya rindu mahu menatap
tulisan saya,
semangat pun mula datang menyelinap
ke urat nadi.
Aduh, moga-moga semangat keramat
hadir tampilkan diri!
-Rabbi Yassir wala tuassir Ya Karim...

-Pena sudah di jari. Lembaran putih begitu dahaga untuk diisi.
Dengan aneka kisah yang mulus-
moga-moga menjadi pedoman diri dan
menyedarkan manusiawi!

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails