Wednesday, March 21, 2012

Bakal Guru Sejarah

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera semua.

Ketika mula-mula menjejakkan kaki ke ranah keramat, UPSI ini- 4 tahun pengajian terasa seperti satu jangka masa yang lama untuk dilalui. Sedar tidak sedar, rupanya 3 tahun pengajian telah ditempuh dengan aneka macam rasa yang terhimpun dalam sanubari. Macam-macam manusia yang saya temui, ramai orang baik yang saya kenal, orang jahat apatah lagi. Rupanya inilah hidup!

Beberapa bulan sahaja lagi, saya dan teman-teman sekohort bakal berpraktikum, menjalani latihan mengajar sebagai persediaan menjadi seorang guru setelah tamat pengajian nanti. Jika sebelum ini, hanya mendengar cerita abang-abang dan kakak-kakak tentang kisah praktikum mereka, tidak lama lagi saya sendiri akan melalui saat itu. Macam-macam perkara yang melintasi ruang fikir; Allah mudahkan segala urusan!

InsyaAllah, saya akan menjalani latihan mengajar di Seremban dan bakal menjadi seorang guru sejarah. Tidak ramai pun yang tahu saya mengambil jurusan pendidikan sejarah. Ramai yang menyangka saya merupakan pelajar bahasa Melayu; mungkin disebabkan kecenderungan saya dalam bidang pengacaraan dan debat bahasa Melayu. Jadi, ramai yang tersalah sangka- ingatkan saya bakal guru bahasa Melayu.

Hakikatnya, saya bakal guru sejarah yang mengambil kesusasteraan Melayu sebagai subjek minor. Bila sebut sejarah, macam-macam reaksi orang. Ada yang kagum- Wow, gempaknya ambil sejarah. Suka menghafal ke? Ada juga yang.....- Eeee, aku dulu tak minat sejarah. Bila cikgu mengajar mesti tidur! Biasalah, penerimaan setiap manusia dalam sesuatu perkara berbeza, sebab itulah Allah ciptakan manusia berbeza-beza kerana kita ini makhluk yang unik!

Mungkin kita tidak sedar, sejarah juga yang mendewasakan kita sebenarnya. Tanpa sejarah, siapalah kita? Ingat, mereka yang melupakan sejarah pasti akan mengulanginya. Saya bukanlah seorang yang sangat hebat dalam bidang sejarah tetapi saya rasa amat seronok apabila dapat belajar sejarah. Terasa amat bangga apabila dapat belajar dengan orang-orang yang hebat; moga-moga saya juga akan menjadi seperti mereka suatu hari nanti!

Pesan pensyarah beberapa tahun dulu akan saya ingat sampai bila-bila, guru sejarah yang hebat ialah guru yang dapat memberi inspirasi kepada para pelajarnya. Moga-moga saya mampu menjadi seperti itu, guru yang dapat menginspirasikan insan lain. Ramai yang ingat tugas guru mudah, tapi ramai juga sebenarnya yang tidak tahu andai pelajar itu baik mahupun nakal, guru itu tetap ada sahamnya! Allah, limpahkan rahmat dan redha kepada semua guru-guruku. Moga sinar kebahagiaan sentiasa menerangi ruang hidup mereka!

1 comment:

  1. salam..amir...tmpg tnya...mcm mn nak buat linkwithin tu?x tau..huhuhuhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails