Saturday, March 17, 2012

Rasa, Terasa dan Perasaan

Assalamualaikum warahmatullah dan salam penuh kerinduan buat semua pembaca dan penyinggah setia Menjejak Dewasa. Moga semuanya sering dilimpahi rahmat dan redha Allah. Setelah sekian lama tidak menulis, cukuplah himpunan perasaan selama ini menjadi rasa yang bersatu dalam qalbu- pastinya pengalaman juga yang menjadi guru terbaik dalam hidup!

(i) RASA
Hidup ini hakikatnya terlalu singkat. Wajarkah kita rasai nikmat hidup dengan membiakkan benih kebencian? Benar, rasa itu anugerah. Aneka macam rasa yang dianugerahkan Tuhan itu sebenarnya turut mempengaruhi kedewasaan kita sebenarnya. Gembira, sedih, sayang, rindu, benci, meluat, geram dan macam-macam lagi rasa yang muncul secara tidak sedar telah mengindahkan hidup singkat yang kita lalui ini. Bayangkan, jika kita hanya hidup dengan satu rasa sahaja pastinya hidup ini terlalu hambar untuk dinikmati. Sebab itulah Tuhan turunkan ujian untuk menguji sejauhmana keimanan dan keyukuran hamba-Nya. Sabarkah kita berhadapan dengan ujian Tuhan atau berputus harap dengan Tuhan yang mendewasakan!

(ii) TERASA
Disebabkan kita membesar dalam persekitaran yang berbeza, pastinya juga kita akan dewasa sebagai manusia yang punya pelbagai perangai dan ragam. Sebagai manusia, pastinya kita punyai kelebihan dan potensi yang tersendiri. Perbezaan ini seharusnya digunakan dengan baik, terokai bakat, kelebihan dan inilah masa terbaik untuk kita menerobos potensi diri. Oleh sebab kita membesar dalam persekitaran yang berbeza, maka daripada pelbagai macam rasa itulah akan wujud pula keadaan terasa hati. Perasaan ini akan wujud apabila kita sukar untuk menerima kelebihan seseorang dan adakala disebabkan salah tafsir terhadap interpretasi sesuatu perkara. Itulah yang saya katakan sebentar tadi, perkara ini terjadi disebabkan persekitaran kita yang berbeza, ya jalan dewasa kita tidak sama!

-Jalan dewasa kita berbeza, tetapi tujuannya tetap sama.

(iii) PERASAAN
Walaupun jalan dewasa kita tidak sama, bukan bermakna kita tidak boleh berhadapan dengan kehidupan- yang pastinya banyak dugaan dan cabaran yang menanti. Malah, semakin dewasa kita semakin banyak perasaan yang perlu untuk dijaga sebenarnya. Himpunan rasa yang pelbagai tadi telah membibitkan sebuah perasaan yang adakala membuatkan kita terfikir- patutlah Tuhan tidak mengizinkan agar kita tahu tentang hari esok. Andai kita sudah tahu hari ini tentang hari esok, apalah maknanya kehidupan kerana rasa yang bertunas dalam perasaan telah bersedia untuk menghadapinya. Jika kita sudah tahu hari ini, esok malang akan menimpa- pastinya kita akan bermuram durja seolah-olah tidak mahu hidup lagi. Manusia, kekuatan kita hanya optima dan yang paling pasti hidup kita telah terlakar sejak dahulu lagi. Laluilah dengan gembira agar wangian kebahagiaan setia menemani jalan dewasa yang kita lalui ini!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails