Thursday, March 29, 2012

Cerita Adik-beradik

Bagi mereka yang tidak mengenali saya dengan rapat, pasti akan ingat yang saya ini anak bongsu atau anak tunggal. Tak tahulah sebab apa, tapi ada orang kata saya nampak macam anak bongsu sebab agak 'manja' dan selalu ceria. Oh, anak bongsu memang semuanya manja ke? Haha

Disebabkan pagi ini Hot Chat di radio Hot FM berkongsi cerita tentang adik beradik, maka saya pun mahu berkongsi kisah juga. Oh, ya sebenarnya saya anak sulung dalam keluarga dan cuma ada tiga orang adik beradik yang kesemuanya lelaki. Alhamdulillah, dua orang adik saya pun sudah menamatkan zaman sekolah. Itulah yang mereka suka (malas sekolah)!

Bercerita tentang adik- mereka sudah pun bekerja. Belum mahu sambung belajar lagi. Tak apalah, mungkin belum tiba masanya. Baru-baru ini saya pulang ke kampung, entah kenapa dalam perjalanan pulang ke Tanjong Malim saya rasa sebak. Rasa macam cepat benar masa berlalu, adik-adik pun sudah membesar. Sempat juga  kami berkumpul dan berborak bersama bonda sekali. Saya pesan kepada adik-adik, kalau nak belajar belum terlambat lagi. Menuntut ilmu tak pernah ada perkataan terlewat. Biasalah, ada juga jenis manusia yang memang agak lambat. Saya katakan juga yang saya dahulu pun antara manusia yang terlambat. Cerita zaman SPM sudah berlalu, biarlah. Sekarang terus pandang ke hadapan.

Ketika zaman kanak-kanak dahulu, kami sering bergaduh. Ada sahaja perkara yang tidak puas hati dan pastinya perang zaman kanak-kanak akan bermula! Haha. Yang paling saya ingat sampai sekarang apabila saya tolak adik kedua yang sedang menunggang basikal. Ish, kejam! Haha. Pernah juga dia buang seliper saya ke dalam longkang depan rumah dan apabila bergaduh kami akan menggunakan penyangkut baju (hanger). Ish, bila ingat semula kelakar sangat sebab tindakan itu berlaku sebab rasa geram menguasai diri. Betapa kurangnya rasa sabar satu ketika dahulu. Betullah kata orang, pengalaman mengajar kedewasaan. Alhamdulillah, tahap marah saya sudah boleh dikawal sekarang.

Apapun, saya sangat bahagia dengan kasih sayang yang menguntum ini. Bagi saya hubungan adik beradik tidak mampu ditukar ganti, sesuatu yang istimewa. Walau apapun yang terjadi, ingatlah kita pernah menghuni rahim yang sama dan berkongsi seorang ibu yang gigih membesarkan. Selalu saya berpesan, kalau kerja buat kerja sungguh-sungguh. Buat habis baik dalam semua benda. Yang paling penting, jadi 'manusia'! Moga-moga pesanan saya akan terus segar dalam ingatan mereka.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails