Wednesday, April 03, 2013

Jiwa Yang Gagah


Sebenarnya saat ini, saya seakan-akan mahu mengalah. Betapa menjadi pelajar tahun akhir ini bisa menggugah sebuah sabar. Kalau diikutkan hasutan, saya sudah hanyut dengan kekalahan.

Dikerumuni dengan tugasan yang rencam membuatkan jiwa kecil saya turut dikecam- dengan bisikan yang mampu menjatuhkan bila-bila masa. Rupanya benarlah, musuh yang paling utama dan dekat ialah diri kita sendiri. MasyaAllah!

Dan saat ini jugalah saya merasakan betapa masa itu begitu berharga dan tak mahu saya lepaskan walau sesaat dengan perkara yang tidak bermanfaat. Betapa lemahnya susuk seorang manusia yang sering lupa dengan janji sebelum tercipta di dunia satu masa dahulu. Ingkarnya kami dengan Tuhan yang Maha Perkasa, Maha Tahu segala rasa!

-Terus berjalan menempuh ombak cabaran!
Kalau diikutkan, ketika ini saya sudah kalah dengan perasaan sendiri. Segala puji buat-Mu Allah yang mengirimkan pesanan cinta. Betapa saya sedang mengumpul bahagia ketika menatap riwayat sirah, sungguh Tuhan itu menjaga kita selagi hati kita menyimpan tempat untuk-Nya. Allahu, kisah Ibrahim, Hajar dan Ismail ini sungguh mengesankan saat hati kecil merusuh dengan tugasan- yang hanyalah kesementaraan.

Begitulah pesan bijak pandai, menuntut ilmu ini satu perjuangan. Ya, perjuangan yang memerlukan kesabaran dan pengorbanan; masa, tenaga, jiwa dan bahagia. Betapa manis di hujung jalan ini semakin tidak sabar untuk dinikmati. Dan kisah manusia hebat (Ibrahim, Hajar, Ismail) ini cuba memberitahu kepada saya bahawa mereka yang menuntut ilmu selalu dinaungi di bawah sayap malaikat. Maha suci Allah!

Tuhan, memang selalu ada. Memerhati tingkah kita. Di kesempatan waktu, hamba merafak syukur kerana dalam celaru dan buntu, dihadirkan jalan- memudahkan urusan. Betapa di saat hamba menyerahkan segalanya, Allah semakin akrab memeluk lalu membisikkan ingatan; Allah tidak membebani seseorang sesuai dengan kesanggupan. Ya, mampu! Dan jiwa pun kembali mekar, mengharum dengan wangian tetesan ayat Tuhan.

1 comment:

  1. salam ukhwah fillah :)
    be strong..b'susah2 dahulu, b'senang2 kemudian :)
    semoga dipermudahkan segala urusan..insyaAllah :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails