Tuesday, December 21, 2010

pELaNDuk DuA sERupA~

saya rasa mata saya tak silap.
hari ini dua orang yang saya
macam pernah kenal dan rapat,
tapi turut berada di sini.
Salahuddin dan Kak Salina!
ya, wajah dan gaya Salahuddin
memang seakan junior saya-Sobri Mastori!
saya tanya Khalil.
Lil, muka Din macam siapa?
Sobri!
tulah, aku dah lama nak cakap.
ingat aku sorang je yang perasan, katanya.
hurm...
muka Kak Salina pula?
memang macam mak cik saya di Kedah-Cik Rosma!
memang serupa. sangat!

berada di MPR,
saya berada dalam lingkungan
manusia-manusia yang unik!
itu kata Kak Salina.
semalam Kak Ina ada cakap,
MPR memang menghimpunkan manusia-manusia yang unik.
ya, saya akui!

kata kak Salina,
semasa dia di MPR 1991
dia berada dalam ruang lingkup orang gila!
ada yang berpantun, berpuisi tengah malam.
itu masa zamannya.
rupanya saya turut merasai perkara yang sama!
bersajak dalam tandas,
bersajak sebelum tidur,
mencari inspirasi dengan merenung bulan.
hai macam-macam,
anda mampu? ehe
itulah keunikannya!

tapi saya tidaklah begitu.
sekadar menjadi pemerhati dan pendengar yang setia.
'Mir, okey tak diksi ni?'
'Mir, macam mana dengan sajak aku?'
kadang-kadang komentar dan kritikan itu
mematangkan kita dalam berkarya.
saya bukanlah hebat.
kalau hebat, tak mungkin saya berada di sini.
maknanya, sama-sama masih belajar.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails