Monday, January 02, 2012

Catatan Awal Tahun

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera.

Dahulu, apabila masuk tahun baru saya pasti akan tulis kata-kata semangat di muka depan diari. Kali terakhir saya ada diari ketika tingkatan enam beberapa tahun lepas. Saya masih ingat lagi, kata-kata yang sering menginspirasikan diri hingga diberi ruang untuk menjejak kaki ke menara gading;
'Akan kucipta lirik keazaman dan akan kunyanyikan melodi kejayaan!'

Tapi itu dulu.
Sudah lama juga saya tidak ada diari. Sekarang saya lebih selesa menulis dan menyimpannya di laptop sendiri.

Saya bukanlah orang yang punya banyak azam, tiap kali masuk tahun baru azam itu, azam ini. Bukan. Bukan juga saya orang yang tidak suka berazam. Azam itu harapan. Tidak salah untuk kita berharap asalkan kita tahu harapan itu mampu untuk kita realisasikan dan bersesuaian dengan kapasiti kita sebagai manusia biasa.

Adakala kita sedar, kita mampu untuk memaknakan harapan tetapi kudrat yang tidak seberapa menghalang untuk kita gapai cecita yang kita sangkut di langit tinggi. Maknanya, wajarlah untuk kita menaruh segenap rasa percaya kepada Tuhan kerana Dia maha tahu segalanya. Kita merancang, Allah juga merancang tetapi perancangan Allah tetap yang terbaik. Percayalah tentang itu!


Tahun 2012 baru bermula. Tidak banyak yang saya harapkan. Cukuplah saya coretkan kata-kata ini untuk jadi lebih kuat dan hebat, bukan hanya di mata manusia tapi di mata Allah yang utama...

'Moga jalan dewasa ini lebih bermakna dan bahagia, dilimpahi rahmat dan redha Allah Yang Esa.'

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails