Saturday, January 28, 2012

Pilihan

Cuti semester kali ini seringkali juga saya berziarah ke rumah nenek (Mak arwah abah). Maklumlah, semasa kecil memang saya membesar bersamanya. Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat menjadi orang. Nenek memang seorang yang garang, ustazah yang amat dihormati dan disegani. Ketika mengaji al-Quran, akan disemaknya bacaan dan pastinya akan terselit di tangannya sebatang rotan. Oh, kenangan menjadi kanak-kanak memang amat indah untuk dikenang!

Dan saat usia begini (usia layak untuk berumahtangga), seringkali nenek pesan supaya memilih pasangan hidup dengan baik. Jangan salah pilih. Pilih orang yang baik-baik. Ya, dalam hidup memang kita sering dihamparkan dengan pilihan. Hanya kita yang mampu memilih buruk atau baik, hitam atau putih- ya, semuaya kita yang perlu pilih!

Masalahnya, buat masa sekarang saya masih belum ada pilihan lagi untuk dipilih. Biarlah, masa sahaja yang akan menentukan siapakah yang akan dipilih dan siapakah yang akan menjadi teman saya sampai syurga nanti. Saya tak mahu fikir lagi tentang ini, biar sahaja masanya tiba nanti. Saya percaya, pasangan yang baik bukanlah mereka yang banyak persamaan dengan diri kita tetapi mereka yang memahami dan menerima perbezaan diri kita seadanya. Kerana ketidaksempurnaan itu sebenarnya yang menyempurnakan hidup!

-Cuma rindu akan damai pantai saat ini!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails