Tuesday, January 10, 2012

Kurang Kawan

Usai menelaah subjek Sejarah Sosioekonomi sebentar tadi untuk peperiksaan esok hari, Francis mengatakan begini;

'Sekarang sudah semester 5, kawan saya pun dah kurang. Naik semester depan nanti mesti makin tak ramai.'

Begitulah juga yang saya rasa sebenarnya. Yelah dulu masa tahun pertama dahulu, masih ramai lagi kawan-kawan yang masih tinggal di kolej. Mudah untuk berjumpa. Sekarang, ramai yang sudah duduk di rumah sewa. Yelah, masing-masing sudah ada hidup sendiri kan (macam lah sebelum ni tak hidup sendiri!) Haha.

Apabila dah mula merasa bahang tahun-tahun akhir ini, banyak sebenarnya perkara yang perlu difikirkan. Proposal, praktikum dan yang paling penting ialah tesis- syarat pengijazahan untuk sarjana muda ini.

-Semester 1 dalam kenangan.

Masa dulu-dulu agak pelik juga apabila saya lihat abang Mizie, abang serumah dengan saya semasa semester 1 dan 2 dahulu- jarang berdamping dengan kawan-kawannya. Sekarang barulah saya rasa apa yang dia pernah rasa dulu (mungkin).

-Kajian lapangan di Gunung Senyum. Teman-teman Sejarah,
sebahagian daripada kenangan yang akan terus subur dalam ingatan.

Bagi saya, masing-masing ada hidup sendiri. Pilihan ada pada diri kita. Harapan dan impian setiap manusia berbeza, banyak cara untuk menggapai kedua-duanya dan yang pasti matlamat kita sama- mengharap redha dan rahmat Allah.

Biar kurang kawan sekalipun, tapi kita tahu untuk jaga maruah dan harga diri. Selamat berjaya untuk teman-teman sejarawan yang akan menjawab soalan sosioekonomi esok! ;)

2 comments:

  1. Tak setuju. Hehe.. Walaupun berjauhan tapi kawan tetap kawan kan? :p

    ReplyDelete
  2. -Mungkin tak rasa seperti kami yang duduk di kolej ni rasa... :P

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails