Sunday, August 29, 2010

sAya aNAk sELaNgoR Lo~

baru2 nih jumpa kak Zaza
di pejabat persatuan,
dia baru lps mesyuarat anak2 Perak.
dia tanya sy,
amir bile balik Johor?
org Johor kan?


ha??
akak,
sy org Selangor la...
ble masa pulak sy ank Johor ni?
hurm,
mungkin akan datang kot....
doa2 kan la.
haha~ motip!!

sem 1 dulu,
ada seorang akak sekelas English dgn sy.
kamu Sabah di mana dik?
hayo,
saya bukan Sabah la kak....
saya Selangor...
oohhhh~

awal sem ni,
saya ditegur oleh adik sem 1.
abg, abg Sabah ya??
BAKSIS [Badan Kebajikan Siswa Siswi Sabah]??
eh, saya ada muka Sabah ka??
bukan lah,
saya bukan Sabah.


ada adik sem 1 lagi,
abg asal mana?
teka lah....
hurm, Pahang kan??
hayo,
saya org Pahang??
bukan lah...
dekat je, Selangor...




hakikatnya,
saya ialah anak jati Selangor.


bonda dn ayahanda sy mmg asal Selangor,
tapi atuk sebelah ayahanda saya orang Sarawak.
maknanya,
saya ni adalah berdarah Sarawak sikit kan??
sikit la...
ada muka mcm org cina ke??
mata sepet x??
haha~



bertahun-tahun saya membesar di Selangor.
sekolah di Selangor,
kerja part time di Selangor,
kawan2 pun ramai la org Selangor jugak...
bila masuk universiti ni,
baru la saya jumpa
kawan2 dari pelbagai negeri.
kawan2 dari seluruh pelosok Malaysia ni.

kata orang, Selangor di tengah2 semenanjung.
yup,
saya ada kawan di sblh utara,
saya ada kawan di bhgn selatan,
juga kwn2 dari borneo.
dan bila saya masuk universiti la,
saya baru tahu adat dn budaya
setiap negeri,
aneka macam dan ragam manusia
dari negeri lain.
baru kenal makanan2 negeri lain...

saya bangga sebagai anak Selangor.
saya ada kwn dari Kedah, Penang, Perak,
Melaka, Negeri 9, Pahang,
Kelantan, Terengganu, Sabah dn Sarawak...
apapun,
saya nak beritahu anda yang saya
anak Selangor lo....
~itu saja~

4 comments:

  1. johor dekat je dgn selangor~.hehe

    ReplyDelete
  2. haha~ saya juga anak jati selangor. ada orang sangka saya orang pulau pinang atau sabah pula.

    ReplyDelete
  3. buzzy: selangor n penang pom dekat jugak....!!!
    kui3

    Anonymous: org mmg slalu xprasan org selangor~

    ReplyDelete
  4. urm..awk org ne ek?melake ek?hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails